Dag 16 Horovice - Praag 11/8/13

11 augustus 2013 - Praag, Tsjechië

Na honderden pijlen, hier de laatste!Praag!

Tegen 14.00 uur reden we de laatste meters van onze fietstocht naar Praag. De route eindigt bij het station. Daarvoor worstelden we ons door de voorsteden en de binnenstad van Praag en ondergingen we een kleine cultuurschok.

De laatste 20 kilometer werd het steeds drukker. De eerste uurtjes was het juist zo rustig. "Tsjechië slaapt uit op zondagmorgen", zeiden we nog tegen elkaar. We fietsten ontspannen van dorpje naar dorpje. Vanaf een uur of 10 komt er leven in de brouwerij. De skeeleraars, wandelaars en mountainbikers gaan op pad. De route leende zich hier ook prima voor deze sportievelingen. Mooie paden langs de rivieren, over het algemeen goed geasfalteerd en her en der zelfs een soort van kiosk met terrasje, waar ook wij graag gebruik van maakten voor een bakje koffie.

Ineens staan we voor de Moldau! We steken de rivier over en volgen deze nu stroomafwaarts, op naar Praag! Het is echt druk op de weg met al die sportende Tsjechen. Op de Moldau wordt gekanood, zelfs gezeild en er wordt gezwommen. Wij peddelen ook rustig voort, bewust van de laatste kilometers!

Dit laatste gedeelte is echt een overgang van de rustige, kalme dagen die we achter ons hebben. We storten ons in een drukke wereld. Niet verkeerd hoor, maar wel even wennen!

En dan sta je zomaar in Praag. We maken een foto en gaan door een wirwar van mensen/ toeristen het centrum door op weg naar het station.

Na ruim 1200 kilometer fietsen zijn we klaar. We zijn trots en tevreden en blij!
We sturen een berichtje via WhattsApp naar de familie, bellen met oma Hup en sturen een tweet de wereld in.
Rondom lopen mensen met koffers, tassen en gaan in en uit het station. Wij staan daar tussen even heel tevreden te zijn.

En dan: op naar hotel Carol. Thuis al geboekt, alles al geregeld. Het valt nog niet mee het te vinden, zonder gps en routeboek!
We hebben veel onderkomens meegemaakt de afgelopen weken en dit is echt een kadootje. Alles klopt. Terwijl ik dit tik, staat de tv aan. Nederlandse zenders! Op de achtergrond luister ik naar Zomergasten.

Vanmiddag in de buurt even wat gegeten. Erik heeft schoenen gekocht. Om minder bagage te hebben had hij alleen de fietsschoenen mee, waar je overigens ook 'gewoon' goed op kunt lopen.

Nog even contact gehad met het thuisfront.
Onze kinderen zijn trots op ons. Maar wij zijn vooral trots op hen. Dat ze ons de kans geven om dit te kunnen doen. We vragen toch wel wat van hen. Beide hebben we nu al zo'n vier weken niet gezien, vanwege hun eigen vakanties. Maar we hebben regelmatig contact en ze redden zich prima. Samen met oma!

Morgen gaan we weer fietsen ;) We hebben een fietstour met gids geregeld die ons in een paar uur Praag laat zien. We zijn benieuwd!

Dank allen voor de geweldig leuke, bemoedigende en waarderende reacties. Hier op deze site, maar ook via Facebook en Twitter.
Of we de komende dagen hier nog een verslag plaatsen weten we nog niet. Via Facebook zullen we vast nog wel eens foto's voorbij komen.

We gaan nu een beetje uitrusten en echt even lekker vakantie vieren!

Groet, Hetty en Erik.

1. Trudy vd Hoek:
    11 augustus 2013
    Petje af voor jullie twee, echt een prestatie. Genietze van alles wat op jullie pad komt.
  2. Jacqueline hup:
    11 augustus 2013
    Een hele diepe buiging voor jullie twee,geniet van Praag maar een reisverslag hoort er wel bij hoor.Is zo mooi om te lezen.
    Dikke kus.
  3. Jacqueline:
    11 augustus 2013
    Super de super! Gefeliciteerd met het resultaat. Was leuk jullie te volgen! Veel plezier in de stad enne ... graag een verslag (je) maken LOL
  4. Erna Pastoor:
    12 augustus 2013
    Helemaal geweldig! Geniet nog maar even lekker van jullie welverdiende dagen in Praag.
  5. Liesbeth den H:
    12 augustus 2013