Praag, dag 2 en 3

14 augustus 2013 - Praag, Tsjechië

Man in de lucht2 dagen Praag

Gelukkig hebben we de foto's nog! Wat hebben we veel gelopen, gezien en vooral genoten, afgelopen 2 dagen. Bekaf word je er van! Je kan beter fietsen... ;)

Gisteren met de metro naar de overzijde van de Moldau. Daar begonnen aan een wandeling uit één van de handige boekjes die we hebben gekregen. In vogelvlucht.....

De tuinen van Wallenstein. Het is nog vroeg en heerlijke rustig. Strak aangelegde tuin, mooie beelden en een namaakgrot. Ook een kooi met wel 10 uilen. Via een pleintje, straatje, steegje naar de kathedraal. Zo bepalend voor de skyline, nu we er vlak voor staan is dit inderdaad een immens bouwwerk.

Maar eerst nog de wisseling van de wachtposten. De 2 wachters worden vervangen, er komt veel publiek op af, in 5 minuten is het gedaan. Op het plein speelt een trio. Wanneer "de Moldau" klinkt wordt het publiek enthousiast. Het is idd mooi. De zon, de burcht, de kathedraal, uitzicht op de Moldau en dan deze muziek. Het klopt helemaal. Mooi hoor.

Na een logistieke chaos doorstaan te hebben, kunnen we met ons toegangskaartje de St. Vitus Kathedraal bezichtigen. Immens! Groots! Van de symbolen, stijlen en achtergronden weten we niet veel. Maar zonder die kennis kun je ook genieten van de grootsheid en het imponeert ons beiden. Met name ook hoe andere bezoekers in vervoering kunnen raken van bepaalde beelden en symbolen.

Hierna lopen we door het Koningspaleis. Niet bijzonder. Dat komt ook door de vele bezoekers. Eigenlijk te veel, waardoor niet alles tot zijn recht komt. De grote zaal met de mooie vloer is wel mooi. En dan bedenk je je weer wat zich hier allemaal heeft afgespeeld...

Op naar het Gouden Straatje. Het is mooi, het is leuk, het is bijzonder, maar het is vooral te druk. Geen foto zonder toerist, we schuifelen door de vroegere munitiekamers en vluchten naar buiten, waar we alles vanaf een afstandje nog eens goed bekijken. Gidsen manen hun groep door te lopen, op naar het volgende hoogtepunt. Ze houden de vaart er goed in.

Na de Praagse burcht wandelen we nog wat naar boven, eten een broodje en gaan via het Strahov klooster door mooie tuinen naar de Petrintoren. Van afstand lijkt deze toren op Eiffeltoren, en dat is ook de bedoeling. Het bovenste gedeelte van de Eiffeltoren is in 1891 nagebouwd en op deze plek gezet en daarmee is de toren 'hoger' dan de Eiffeltoren.

We wandelen langzaam naar beneden, rusten uit op een bankje met fraai uitzicht en gaan dan op zoek naar de Maria Victoriakerk. Wat we daar weer zien! Het Kindje Jezus van Praag. Al 300 jaar komt men van heinde en verre naar dit 45 cm (!) hoge wassen beeldje. Want, zo wordt gezegd, het beeldje kan wonderen verrichten. De nonnen kleden het kindje afwisselend in een van de 70 verschillende gewaden. Verbazingwekkend hoeveel mensen inderdaad in- en uitlopen en neerknielen voor het beeldje.

Hierna is het tijd voor wereldser zaken. We zien de drie levensgrote baby's, bij museum Kampa. Dit museum is genoemd naar het Kampa-eiland waarop we hier zijn. Venetië in het klein, mooie straatjes en pleintjes. Bij het Kafkamuseum drinken we iets, om ook te genieten van de reacties van de bezoekers op de 2 mannelijke beelden die urineren. Grappig.

In het park wordt met grote foto's aangegeven hoe groot de schade was van de hoge waterstand van de Moldau, dit voorjaar. Waar wij lopen, kon dat toen absoluut niet. Bizar om te zien. Mooi weergegeven ook!

Dan nog even langs en door het smalste steegje van Praag, éénpersoonsbreed, en dan zijn we er wel klaar mee! We sjokken naar de metro. Zijn in 20 minuten in ons mooie hotel, even opfrissen en lekker eten. We zijn bekaf!

Helaas geen foto' s kunnen plaatsen van deze dag!

Maar morgen geht's weiter!

Vandaag dus. Met de metro en de tram, omdat we weleens wat meer van Praag willen zien dan alleen ondergronds en het centrum.

We beginnen onze wandeling waar we gisteren geëindigd zijn en lopen dan over de Karelsbrug naar de oude stad. Het is nog vroeg dus niet druk op de brug. Alle tijd om te slenteren en te genieten. Het beeld van ene St. Jan Nepomucky wil Hetty graag zien en vindt ze ook. Zij niet alleen... Wie de hond aait bij voeten van Jan komt, volgens de legende, ooit terug in Praag. Dat wil ze wel, dus aaien! Erik zal dan wel thuisblijven ;)

Na de brug wandelen we door de oude stad . Hier zijn we ook al met onze gids geweest, erg handig! We zien nog eens het mannetje wat aan één hand aan een stok hangt, hoog boven ons. Helaas weten we het verhaal erbij niet meer. Wie wel?

We komen op het Oude Stadsplein, het is kwart voor 12. Drommen mensen staan al bij de Astronomische Klok. De spanning stijgt en om 12 uur tilt de Dood de zandloper op en luidt het doodsklokje. De apostelen komen voorbij en dan is het alweer gedaan. De menigte verspreidt zich weer over het plein en door de straten... tot 13.00 uur, dan begint het spektakel opnieuw. Maar het is natuurlijk wel een machtig gezicht, die klok. Ingenieus!

We wandelen verder, wat een winkels! Winkelstraten, winkelcentra, groots allemaal. Het is gezellig in de stad. We zoeken een leuk souveniertje voor de kinderen, dat valt niet mee! Morgen nog maar eens kijken.

We drinken koffie en eten heerlijke taart in café Het huis met de zwarte Madonna. In 1912 gebouwd als warenhuis en één van de eerste kubistische gebouwen, nu een café en museum. Erg mooi!

En tussen alle winkels is nog een museum wat we willen bezoeken. Bijna niet te vinden, het Museum of Communism. We krijgen een aardig beeld van het leven in Tsjechië onder het communistisch regime. Wat een leven! Ook natuurlijk veel beelden over de Praagse lente, Jan Palach en Havel. Boeiend!

En buiten besef je dat de wereld er voor dit land en deze mensen er nog maar zo' n 24 jaar geleden heel anders uitzag. Wat een verandering!

Bij het Statentheater, waar de eerste uitvoering van Mozarts Don Giovanni plaatsvond zoeken we nog een cache. Niet gevonden, helaas. Gisteren trouwens nog wel, ergens op de Petrinheuvel!

We pakken de tram naar het Dansende Huis. Een 'swingend' gebouw. Mooi! Dan lopen we een stuk langs de Moldau. Hier fietsten we een paar dagen geleden de stad in. We waren er toen bijna! We weten het nog goed, het voelde goed!

Dan stappen we opnieuw in de tram, teug naar het hotel. Niet met de metro, nu zien we nog eens wat. Na een klein half uurtje zijn we weer terug.
Weer een mooie dag. Maar wel vermoeide benen!

Nu denken we na over morgen.
Wat gaan we nog doen? Om 18.30 uur vertrekt onze trein. We hebben nog een hele dag te besteden voordat we Praag en Tsjechië achter ons laten.
Of er morgen nog een verslag volgt? Geen idee, maar we zullen zeker nog van ons laten horen.

Groeten!