Dag 14 Konstantinovy - Pilzen

9 augustus 2013 - Pilsen, Tsjechië

ApotheekPlenzen in Pilzen

Pas tegen 9 uur vertrokken we vanmorgen. De uitbaatster dacht we om 9 uur wilden ontbijten ipv 8 uur. De overige gasten wilden ook pas later aan tafel. Snel regelde ze een ontbijt, met voor beiden een bordje scrumbled eggs. Ze vertelde ook nog even dat ze Erik zo'n mooie naam vindt. En Richard. Nou, Erik glunderen!

Vòòr het ontbijt nog even tijd om even te lezen. Tonio van A. F.Th. van der Heijden. Een vreselijk aangrijpend, mooi boek.

We fietsen Konstantinovy uit, op weg naar Plzen, of Pilzen of Pilsen. Slechts 40 kilometer, een rustig dagje. We willen de tijd hebben om daar wat rond te kijken, schijnt een mooie grote stad te zijn.
De route is relaxed. Klimmen, dalen, soms wat stevig. Glooiend landschap, identiek als gisteren. Boeren zijn hard aan het werk. Tractoren razen ons voorbij. Die met een giertank konden we lang volgen.

Al het verkeer rijdt hard. Een enkeling houdt rekening met jou als fietser, de meesten scheuren je voorbij. En halen ook in wanneer er een tegenligger aankomt, wij moeten maar aan de kant gaan. Niet altijd even prettig.
Ook opvallend, er ligt enorm veel rotzooi in de bermen, vooral in de bossen. Flessen, papier, volle afvalzakken, een bende is het soms.

Het is bewolkt, rond de 20 graden. In de verte dreigt regen.
Onderweg pakken we een paar caches. Die brengen ons op bijzondere plekken. De eerste is halverwege een klim, toch maar maar even afstappen en stukje bergop lopen. Daar staat een klein houten kerkje en een huisje welke een waterbron omringt. Beker erbij en een bordje Trinkwasser. Zo uit de bron. Hetty maakt foto's, Erik vindt de cache.

Een half uurtje later, een lange, vlakke weg. Erik stopt ineens: zijn Gps piept dus ligt er een cache in de buurt. In de berm staat een gedenkteken, misschien was het vroeger een kruis? Daar achter ligt een doosje. Toch een bijzondere plek. Waarom hier deze steen? Ter ere waarvan? Wat heeft zich hier ooit afgespeeld? Ja, je krijgt wat gedachten wanneer je een cache zoekt en vindt... ;)

Vandaag ook de eerste herten gezien. Een hoogtepunt. Elke dag zegt Hetty dat we vandaag toch wel eens een hert moeten zien. Zeker tijdens de vroege uurtjes hadden we dat wel verwacht. Gaan we een keer wat later weg, zien we er 2.

Tegen 13.00 uur zitten we al uitgebreid op een heerlijke hotelkamer, hartje Pilzen. En om 13.30uur begon het te regenen. Met bakken.

Onze eerste aankoop is een paraplu. Vanwege de regen eerst maar een overdekt winkelcentrum bezocht. Groot, schoon, mooi, top. Met filiaal van Albert Heijn, hier Albert. Met Europshopper-producten.

Aan het eind van de middag de binnenstad in gegaan Vanwege de regen is het allemaal wat troosteloos, maar toch de moeite waard. De gevels, de pleinen, de kleuren en heel groots. Toeristen zoeken eettentjes, zwervers struinen de afvalbakken langs.

Pilzen is gevormd door bier en bommen, zo lezen we. In de negentiende eeuw vestigden zich hier Skoda, machinefabriek en brouwerij Pilsner Urquell. Skoda werd één van de grootste wapenleveranciers van Europa en Pilzen werd in de oorlog door de geallieerden een aantal keren gebombardeerd. Rijke fabrikanten bouwden de stad snel weer op.

Nog 2 dagen fietsen. Kleine afstanden. Morgen zo' n 60 kilometer. Erik heeft zich aangemeld als vrijwilliger van Europafietsers. Deze organisatie zet routes uit, zorgt voor beschrijvingen, kaarten etc. Aan Erik is gevraagd om de route van morgen te controleren. Gaan we doen!
En nog even langs de bierbrouwerijen, aan de andere kant van de stad.

Hoogtepunten

Plensend Pilzen

Tot morgen!

1. Liesbeth den H:
    10 augustus 2013
    WAUW jullie zijn er bijna! Tonio is idd prachtig. Genieten dat boek. Indringend en aangrijpend.
  2. Liesbeth den H:
    10 augustus 2013
    Oh Hetty en om herten te zien, ga je gewoon naar Zandvoort. Daar schijnen ze over de boulevard te lopen......
  3. Liesbeth den H:
    10 augustus 2013
    Ach de apotheek in P! Die herinner ik me nog. Nu drie keer is scheepsrecht.