Dag 6, Trendelburg - Witzenhausen, 1/8/13

1 augustus 2013 - Mihla, Duitsland

"Ik geniet met volle teugen!"Zó mooi!

We zitten bijna in voormalig Oost-Duitsland. In Witzenhausen. Een plaats zonder wifi, w-lan, tot nu toe. Dus wanneer jullie dit lezen zijn we misschien alweer een eind verder richting Praag.

Had ik al eens eerder gezegd dat ik onderweg zo nu en dan even iets opschrijf, omdat we anders 's avonds (bijna) vergeten zijn wat we 's morgens gedaan en beleefd hebben?
Het is nu 19.30 uur, ik zit op een gezellig terras op het dorpsplein van Witzenhausen. Erik is naar de buurtsuper voor een paar boodschapjes. Ik blader wat door de aantekeningen en kan niet anders zeggen dan dat ook dit weer een mooie dag was.

Om 9.00 uur vertrokken we. De Diemel lag weer op ons te wachten, heerlijk langs de oevers, door het bos en direct een aantal klimmetjes. De motor dus al snel een beetje gebruikt, ik moet nog langer mee, nietwaar!
Al snel fietsen we Bad Karlshofen binnen. Een witte stad met grootse gebouwen, veel barok (lazen we in de boekjes). Een "rijke plaats" wat komt omdat hier de Diemel uitmondt in de Weser. Dat levert bedrijvigheid op. Een kuuroord, een Gradierwerk, een grote camping, watersport. Zeer toeristisch dus.

Pontje Wambeck, spiegelgladOnze route volgt nu de Weser, een grotere rivier dan de Diemel. Een soort Vecht zeg maar. Bij Wambeck gaan we met het pontje en het komende uur is echt prachtig. Vlak langs het water, door kleine dorpjes. Kano's, zwanen, gezellige fietsers, prachtige oevers en vergezichten.
Als we om 11.00 de thermoskan tevoorschijn halen, luiden de kerkklokken. Wat een welkom!

Verder gaan we en we zeggen vaak hoe mooi het is en hoe fijn het is dat we hier zomaar met z'n tweetjes op pad zijn. Dat dit kàn! En zoals Erik zei: "Ik geniet hier met volle teugen! "

In Oedelsheim kopen we een paar bananen en wat blikjes drinken. Alle producten zijn hier nog apart geprijsd. Aan scannen doet men niet.Een uurtje later weer een korte stop, lunchtijd.

Het volgende stuk is niet echt geweldig. Voornamelijk langs een drukke weg, met steeds korte klimmetjes en dan weer even dalen. Ik word er gek van. Het is heet, het is niet leuk en er komt geen einde aan. Dankzij één gedeelte overleven we dit. Crossen door een bos, met een heerlijke afdaling daarna. Je kan dan merken dat wij veel gemountainbiked hebben. Wij vinden dit leuk, andere fietsers stappen vaak af. En waar in de routebeschrijving staat: slecht bospad, daar zitten wij te genieten.

De Weser begint waar de Fulda en Werra eindigenNou, we naderen dan uiteindelijk ons voorlopige doel, Hann. Münden. De Weser begint hier, als gevolg van het samenkomen van de Fulda en de Werra. Precies op dat punt fietsen we de stad binnen. Een prachtige plaats! Veel vakwerkhuizen, grootse pleinen en kerk. Erg mooi. We zoeken een terrasje in de schaduw. Het is 14.00 uur, voorlopig gaan we hier niet weg.

Hetty loopt een rondje en komt voorlopig niet terug. In de kerk is het koel én er wordt op het orgel gespeeld. Machtig! Na een tijdje toch maar verder gelopen en geïnformeerd naar beschikbare overnachtingsmogelijkheden. Die zijn er voldoende, ook in de dorpen die nog komen. Kaarten gekocht en frisse druiven.
Erik heeft lol op het terras. De fietsen worden door velen met belangstelling bekeken. Met een Nederlander heeft hij een boeiend gesprek over Rohloff- naven ja of nee.

We beslissen om toch verder te gaan. Het is 16.00uur. Het wordt iets koeler en we hebben zin om nog even te fietsen. We plannen om in Witzenhausen te overnachten, 22 km verderop. De route gaat nu verder langs de Werra. Een lieflijk stroompje. Gelukkig veel door het bos, maar het laatste deel is over open vlaktes, langs giga graanvelden. Het gouden graan steekt prachtig af tegen de strakblauwe lucht. We hebben er nog oog voor, ondanks de warmte. Ook nog een cache opgepikt. Ach, wat een dag!!

Ook in Witzenhausen weer één en al vakwerkhuizen. We slapen in een privatzimmer, boven een voormalige winkel, morgen ontbijten we in de etalage.
Dit verslag maak ik af op onze kamer, of eigenlijk in de huiskamer. Een nette ruimte voor alle gasten, maar we zitten hier nu alleen. Even hadden we wifi, maar inmiddels niet meer.

Net even naar huis gebeld en naar oma. Het gaat iedereen goed. Fijn te horen. Die helikopter die we vanmorgen zagen was dus ook niet op zoek naar ons.

De hoogtepunten:
1 das!!
1 buizerd
Hann. Münden
De gesprekken van Erik met velen, over fietsen en fietsroutes
Het orgelspel
Telefoongesprekken met thuisfront

Dieptepunten
2 dode mollen
Laatste deel route naar Han-Münden
Geen wifi/wlan

Dat waren weer 80 km. Morgen willen we zo vroeg mogelijk weg, het wordt weer erg warm. We gaan iig voormalig Oost-Duitsland in, dat klinkt toch al erg ver. We hopen dan de 2 verslagen en foto's te kunnen plaatsen.

Grüsse!