Dag 2 Vorden - Schermbeck, 28/07/13

28 juli 2013 - Schermbeck, Duitsland

Duwbak.Een fantastische dag!

Het is nog maar dag 2, maar het voelt alsof we al weken weg zijn. Hoe kan dat?

Vannacht wel iets gemerkt van het noodweer dat delen van Nederland teisterde, maar eigenlijk gewoon doorgeslapen. Bij het ontbijt hoorden we wel dat het erg slecht weer geweest was, nou ja. Om 9 uur vertrokken we, het dorp door en dan naar Kasteel Vorden en meteen, bam, is het alweer genieten. Vanwege de regen is het bos vochtig, klam. De zon komt er voorzichtig door. Mooi licht, mooi groen. Wat ook opvalt: de vele afgebroken takken. Even later ligt er een boom over de weg, omgewaaid. En we zien de eerste maïsvelden die gehavend zijn, nooit eerder zo gezien. We vragen ons af of dit nog weer goed komt.

Verderop nog een boom omver, een kanjer, precies tussen 2 boerderijtjes gevallen, enorme mazzel!
Hollandse luchten, soms zon, dan weer dreigend, en wind tegen. We peddelen naar Doetinchem, lijkt een leuke plaats. Onthouden. Het is rustig, Nederland slaapt uit op zondagmorgen. Een paar hardlopers en fietsers. We komen langs Hengelo, is dit die plaats van het liedje? Hengelo-o-o-o....

Langzamerhand naderen we Duitsland. Dat merk je aan de woningbouw, de luiken, de gordijnen. In Netterden (kerk, café Meijer, vv Netterden) is het tijd voor koffie. Een bankje voor het café.  We doen de laatste digitale groet vanuit Nederland.

Koffiepauze, Netterden, nog net in Nederland.
Een kilometer verderop passeren we de grens. En nog iets verder zitten we op de officiële fietsroute naar Praag. We kunnen nu bordjes gaan volgen, of beter: stickers. Tot hier heeft Erik de hele route uitgestippeld, perfect gedaan! Steeds maar kijkend op z'n GPS en aangeven: " Hier links, daar gaan we rechts, er komt zo een brug, etc. ". Ik kan onbekommerd fietsen, om me heen kijken, foto's maken en oh en ah roepen....

We gaan naar Rees, pakken onderweg nog een cache en er wordt geschiedenis geschreven, door Hetty. Want: ze gaat in het wild plassen. Bij Bever Sport heeft ze plastuitjes gekocht, waarmee je staand kan plassen. En die gaat nù gebruikt worden. Een overwinning! Maar het wordt een deceptie. Er gaat iets mis en de gevolgen laten zich raden ;)) Lachen!! Dat wordt dus omkleden en met een lege blaas, maar teleurgesteld gevoel weer op weg.
Overigens, de plaspauze vond plaats in de buurt van een spoorwegovergang, die we over een paar weken per trein zullen passeren, op de terugreis.

In Rees eten we een broodje, er vallen 10 regendruppels. Gaat het dan toch mis? Nee, wanneer we verder gaan klaart het helemaal op en de komende uren zijn geweldig. We fietsen langs de Rijn, prachtige rivier, imposante vrachtschepen. De zon schijnt, we hebben de wind mee. Het is fantastisch!
Echt genieten. De Duitse gründlichtkeit heeft prachtige fietspaden over de dijken opgeleverd.Het lijkt de Autobahn wel. Heerlijk geasfalteerd. Lekker hoor.

Rijn, dijk, Erik.
In Drevenack nog een korte stop, inclusief toiletbezoek :). Dan naar Schermbeck. Mooi hotelletje in het centrum gevonden. Heerlijk gegeten. Weer buiten, het is een mooie avond. De kinderen gesproken en oma. Het gaat allen goed.
We nemen de dag door en zijn verbaasd over wat we hebben gezien, gehoord en gedaan. Een mooie dag. Tot 17.30uur doorgefietst. Het ging zo lekker.

Niet alles kunnen we hier delen. Maar nog wel even de hoogte- en dieptepunten...
Hoog:
De stormschade, de natuur is soms hard!
De route langs de Rijn, tussen Rees en de Wesel
De plaspauze
Het prachige geluid van de beierende kerkklokken, om 18.00 uur vanavond. De kerk staat op 20 meter naast ons hotel. (Hetty)

Diep:
2 dode koolmeesjes, geveld door vallende takken
Niet vriendelijk groetende mede-fietsers. Wat een chagrijnen hier!
De mislukte plaspauze

Zie verder de foto's.
Dank voor alle reacties!

Tot morgen!

1. Elsje:
    29 juli 2013
    Genieten! Vandaag hopelijk weer zo'n mooie dag, zonder vervelende mislukkende plaspauze's! De aanhouder wint Hetty! ;) X
  2. Liesbeth den H:
    29 juli 2013
    Expert wildplasser: Gewoon gaan zitten en plassen. ( Zonder tuitje) Fijne tocht!